Deze vraag werd beantwoord door middel van zeven
'pitches' en zeven 'persona’s' tijdens de vol enthousiasme en druk
bezochte iLab ‘10 Jaar Vooruit’ van inno-V op 1 november jl.

Het volgende toekomstbeeld rijst op:
Mega-trends, bijvoorbeeld:
Meer
allianties: overheid
wordt meer een medespeler
Meer beleving: meer
aandacht voor het verhaal & gevoel
Duurzamer: elektrisch
rijden, zero emission busvervoer
Individueler: persona’s,
reisinformatie, voorkeuren
Kostendekkender: minder
subsidie, hogere tarieven, derdebetalers
Opener informatie: open
data voor reisinformatie-app’s
Opener markt: meer
ruimte in wetgeving voor snijvlak individueel/collectief
Simpeler: ‘op
weg met Apple en Google’
Vervoer:
Hoogwaardiger aan de bovenkant
van de markt: dikke lijnen worden frequenter, sneller, gemakkelijker en
comfortabeler.
Creatiever
aan de onderkant van de markt: dunne lijnen worden maatschappelijker,
multifunctioneler en ontstaan vaker vanuit de samenleving (co-creatie).
Breder met
betere en logischer aansluitingen op bijvoorbeeld deelauto’s en
huurfietsen.
Voorwaarden:
Duurzamer voertuigen en brandstoffen (elektrisch, hybride, groen gas,
waterstof).
Gemakkelijker
OV-chipkaart (best price, combikaartjes, hemelsbrede
kilometers, ook op je mobieltje, ook als mobiliteitskaart, ook voor andere
betalingen zoals AH To Go, etc.).
Meer aandacht, tijd en
geld voor marketing van het openbaar vervoer (inventieve
campagnes, loyaliteitsprogramma’s, peer-to-peer, social media).
Actuele, betere en
persoonlijker reisinformatie (app’s, open data, OV-TomTom,
social media).
Vervolgens ging iedereen in groepen uiteen om zich in te leven in een persona; welke
behoefte heeft deze persoon in het OV en hoe ziet het er volgens hem/haar
uit over 10 jaar?

André, de forens,
wil:
- Comfort, gemak, voorspelbaarheid, betrouwbaarheid
- Niet hoeven plannen en wil zich geholpen voelen
- De jaarlijkse kosten OV weten en niet teveel
betalen – als werkgever dit financieel stimuleert wil hij auto laten
staan
- Een systeem dat zinvol is – geen lege bussen die
verplicht hun rondjes rijden
- Weten wanneer er plaats is in de trein, liefst met
gereserveerde zitplaatsen
- André vindt beleving niet zo belangrijk, reizen is
functioneel
Ansjeliek, de aso,
wil:
- Vervoer is onderdeel van beleving / evenement–
totaalplaatje en 1 kaartje
- Kindervoorziening in de trein (de ballenbak)
- Overal kunnen roken en bellen,
gezelligheidsruimten in de trein
- Advies via vrienden ipv via NS en Community-reizen
– weten wanneer vrienden reizen
- Punten sparen, groepsdeal (vrienden, gezin),
last-minute-deals, OV-veiling.nl, vrije tarieven, app-treinkaartje
- Alle bussen sluiten op elkaar aan, met
pendeldiensten naar evenement
Arthur, de zakelijke reiziger, wil:
- Reistijd is werktijd
- Meer kwaliteit (behoorlijke 1e klas, met
gegarandeerde veiligheid), meer betalen OK
- Hogere frequentie, ook in de avond. Voor en
na-transport moet veel sneller/frequenter zijn om treinvoordeel niet
teniet te doen tov de auto
- Imago van het OV-product substantieel verbeteren,
er is al veel, maar het is niet bekend
- App voor infovoorziening
- Knooppunt rond station vervangt snelweglocaties
Bertus, de oudere,
wil:
- Koppel OV aan activiteit
- Service aanbieden: uitleg geven,
groepsbegeleiding, steward. Deze haalt emotionele en fysieke drempel weg
- Zekerheid
- Speciale mobiliteitsdiensten voor de doelgroep
(bijv buiten de spits, of ‘Ouderen voor ouderen’ buurtbus, of liften:
leeftijdsgenoten zoeken elkaar op)
- Meer vaste, planbare reiswensen
Ria, de Brabantse huisvrouw, wil:
- Kennismakingskaart OV met aantrekkelijke kortingen
op bijv tijdschriften
- Reisinfo voor de hele keten op één plaats
- Gebruikersvriendelijker maken OV voor de
incidentele reiziger - In vakantie en weekeinde ligt spoor er vaak uit.
Zo verleidt je de incidentele reiziger niet
- Dat er nagedacht wordt over reizen met kinderen.
Bovenin altijd stiltecoupé’s – daar willen kinderen juist graag zitten
- Zorg voor groepsgevoel, dus meer kleineren coupé’s
met stoelen die om te draaien zijn (flexibeler indeling trein) en service
(koffie etc)
Harrie, de plattelandsscholier, wil:
- Aparte scholierenbussen
- Niet bij andere scholierengroepen zitten (alleen
eigen school)
- Beeldscherm met MTV
- Op tijd op school zijn
- Scholen moeten met busbedrijven afspraken maken
Frank, gezinshoofd, wil:
- OV-chipkaart moet planbaar zijn, dus plannen via
OV chipkaart
- Frank schrikt van voortrazende IC’s, dat is
gevaarlijk. Daarom deuren voor perron zoals in Parijs bij de onbemande
metro
- Plannen van een compleet uitje, inclusief reis,
toegang en informatie. Kan allemaal op smartphone geladen!
- Op smartphone een soort Travelpiloot, die je door
het OV-systeem loodst – dus hier rechtsaf naar de bussen etc. met
omgevingsplattegrondjes etc.
- Mobiel internet onderweg, zodat de kinderen hun
vrienden viafacebook op de hoogte kunnen houden

10 jaar vooruit in de OV-sector?
Nieuwe inno-V-directeuren
Didier van de Velde en
Wilko Mol: “Dan is het nu tijd voor positieve
veranderingen. We moeten dat sámen doen. Niet óver, maar mét de klant –
zorg dat je je klant kent. Dat kan echt, mensen zijn geen spoorstaven.
Zoveel mensen, zoveel wensen? Speel daar dan ook op in. Soms lijken wensen
verschillend, maar zijn ze in wezen gelijk. Zoek altijd de rode draad. Een
goed begin is daarom om met slimme info te komen. De OV-sector kan van
alles meenemen uit andere sectoren en hoeft alleen maar de bal in te
koppen.”
En inno-V over 10 jaar?
“Lars
heeft een prachtig bedrijf neergezet, waar wij met trots aan verder zullen
bouwen. Over 10 jaar is inno-V nog altijd een mooi bedrijf dat zijn kracht
haalt uit de mensen die er werken en de netwerkpartners er omheen waar we
mee samenwerken. inno-V zal haar naam waar blijven maken, en zal dus
altijd blijven veranderen en vernieuwen.”
Graag tot ziens op een volgende iLab van inno-V!
David, Didier, Eduard, Evelien, Henk, Hester, Margreet, Onno, Sebastiaan,
Wilko

|