Beschrijving: http://innov.m14.mailplus.nl/templates/Test_blinker/images/header_a.gif

 

Beschrijving: http://innov.m14.mailplus.nl/templates/Test_blinker/images/header_c.gif

 

Beschrijving: http://innov.m14.mailplus.nl/templates/Test_blinker/images/header_d.gif

Beschrijving: http://innov.m14.mailplus.nl/templates/Test_blinker/images/header_e.gif

 

Terugblik iLab 1 november 2011 
inno-V, Amsterdam

10 Jaar Vooruit 

 

Waar staat het openbaar vervoer over 10 jaar? 

 

Deze vraag werd beantwoord door middel van zeven 'pitches' en zeven 'persona’s' tijdens de vol enthousiasme en druk bezochte iLab ‘10 Jaar Vooruit’ van inno-V op 1 november jl. 

Beschrijving: sprekers

Het volgende toekomstbeeld rijst op:
 

Mega-trends
, bijvoorbeeld:

Meer allianties: overheid wordt meer een medespeler
Meer beleving: meer aandacht voor het verhaal & gevoel
Duurzamer: elektrisch rijden, zero emission busvervoer
Individueler: persona’s, reisinformatie, voorkeuren
Kostendekkender: minder subsidie, hogere tarieven, derdebetalers
Opener informatie: open data voor reisinformatie-app’s
Opener markt: meer ruimte in wetgeving voor snijvlak individueel/collectief
Simpeler: ‘op weg met Apple en Google’ 

Vervoer:

Hoogwaardiger aan de bovenkant van de markt: dikke lijnen worden frequenter, sneller, gemakkelijker en comfortabeler.
Creatiever aan de onderkant van de markt: dunne lijnen worden maatschappelijker, multifunctioneler en ontstaan vaker vanuit de samenleving (co-creatie).
Breder met betere en logischer aansluitingen op bijvoorbeeld deelauto’s en huurfietsen. 


Voorwaarden:

Duurzamer voertuigen en brandstoffen (elektrisch, hybride, groen gas, waterstof).
Gemakkelijker OV-chipkaart (best price, combikaartjes, hemelsbrede kilometers, ook op je mobieltje, ook als mobiliteitskaart, ook voor andere betalingen zoals AH To Go, etc.).
Meer aandacht, tijd en geld voor marketing van het openbaar vervoer (inventieve campagnes, loyaliteitsprogramma’s, peer-to-peer, social media).
Actuele, betere en persoonlijker reisinformatie (app’s, open data, OV-TomTom, social media).

Vervolgens ging iedereen in groepen uiteen om zich in te leven in een persona; welke behoefte heeft deze persoon in het OV en hoe ziet het er volgens hem/haar uit over 10 jaar?

Beschrijving: persona's

André, de forens, wil:

  • Comfort, gemak, voorspelbaarheid, betrouwbaarheid
  • Niet hoeven plannen en wil zich geholpen voelen
  • De jaarlijkse kosten OV weten en niet teveel betalen – als werkgever dit financieel stimuleert wil hij auto laten staan
  • Een systeem dat zinvol is – geen lege bussen die verplicht hun rondjes rijden
  • Weten wanneer er plaats is in de trein, liefst met gereserveerde zitplaatsen
  • André vindt beleving niet zo belangrijk, reizen is functioneel

Ansjeliek, de aso, wil:

  • Vervoer is onderdeel van beleving / evenement– totaalplaatje en 1 kaartje
  • Kindervoorziening in de trein (de ballenbak)
  • Overal kunnen roken en bellen, gezelligheidsruimten in de trein
  • Advies via vrienden ipv via NS en Community-reizen – weten wanneer vrienden reizen
  • Punten sparen, groepsdeal (vrienden, gezin), last-minute-deals, OV-veiling.nl, vrije tarieven, app-treinkaartje
  • Alle bussen sluiten op elkaar aan, met pendeldiensten naar evenement 

Arthur, de zakelijke reiziger, wil:

  • Reistijd is werktijd
  • Meer kwaliteit (behoorlijke 1e klas, met gegarandeerde veiligheid), meer betalen OK
  • Hogere frequentie, ook in de avond. Voor en na-transport moet veel sneller/frequenter zijn om treinvoordeel niet teniet te doen tov de auto
  • Imago van het OV-product substantieel verbeteren, er is al veel, maar het is niet bekend
  • App voor infovoorziening
  • Knooppunt rond station vervangt snelweglocaties

Bertus, de oudere, wil:

  • Koppel OV aan activiteit
  • Service aanbieden: uitleg geven, groepsbegeleiding, steward. Deze haalt emotionele en fysieke drempel weg
  • Zekerheid
  • Speciale mobiliteitsdiensten voor de doelgroep (bijv buiten de spits, of ‘Ouderen voor ouderen’ buurtbus, of liften: leeftijdsgenoten zoeken elkaar op)
  • Meer vaste, planbare reiswensen

Ria, de Brabantse huisvrouw, wil:

  • Kennismakingskaart OV met aantrekkelijke kortingen op bijv tijdschriften
  • Reisinfo voor de hele keten op één plaats
  • Gebruikersvriendelijker maken OV voor de incidentele reiziger  - In vakantie en weekeinde ligt spoor er vaak uit. Zo verleidt je de incidentele reiziger niet
  • Dat er nagedacht wordt over reizen met kinderen. Bovenin altijd stiltecoupé’s – daar willen kinderen juist graag zitten
  • Zorg voor groepsgevoel, dus meer kleineren coupé’s met stoelen die om te draaien zijn (flexibeler indeling trein) en service (koffie etc)

Harrie, de plattelandsscholier, wil:

  • Aparte scholierenbussen
  • Niet bij andere scholierengroepen zitten (alleen eigen school)
  • Beeldscherm met MTV
  • Op tijd op school zijn
  • Scholen moeten met busbedrijven afspraken maken

Frank, gezinshoofd, wil:

  • OV-chipkaart moet planbaar zijn, dus plannen via OV chipkaart
  • Frank schrikt van voortrazende IC’s, dat is gevaarlijk. Daarom deuren voor perron zoals in Parijs bij de onbemande metro
  • Plannen van een compleet uitje, inclusief reis, toegang en informatie. Kan allemaal op smartphone geladen!
  • Op smartphone een soort Travelpiloot, die je door het OV-systeem loodst – dus hier rechtsaf naar de bussen etc. met omgevingsplattegrondjes etc.
  • Mobiel internet onderweg, zodat de kinderen hun vrienden viafacebook op de hoogte kunnen houden

Beschrijving: borrel

10 jaar vooruit in de OV-sector? 

Nieuwe inno-V-directeuren Didier van de Velde en Wilko Mol: “Dan is het nu tijd voor positieve veranderingen. We moeten dat sámen doen. Niet óver, maar mét de klant – zorg dat je je klant kent. Dat kan echt, mensen zijn geen spoorstaven. Zoveel mensen, zoveel wensen? Speel daar dan ook op in. Soms lijken wensen verschillend, maar zijn ze in wezen gelijk. Zoek altijd de rode draad. Een goed begin is daarom om met slimme info te komen. De OV-sector kan van alles meenemen uit andere sectoren en hoeft alleen maar de bal in te koppen.”

En inno-V over 10 jaar

“Lars heeft een prachtig bedrijf neergezet, waar wij met trots aan verder zullen bouwen. Over 10 jaar is inno-V nog altijd een mooi bedrijf dat zijn kracht haalt uit de mensen die er werken en de netwerkpartners er omheen waar we mee samenwerken. inno-V zal haar naam waar blijven maken, en zal dus altijd blijven veranderen en vernieuwen.” 


Graag tot ziens op een volgende iLab van inno-V!

David, Didier, Eduard, Evelien, Henk, Hester, Margreet, Onno, Sebastiaan, Wilko

Beschrijving: http://innov.m14.mailplus.nl/templates/Test_blinker/images/lijn.gif

 

 

inno-V is een adviesbureau voor slimme mobiliteit. Gespecialiseerd in multimodaal reizen, mobiliteitsmanagement en marktwerking. We maken ons sterk voor betere bereikbaarheid en klantgericht OV door mensen te bewegen en te verbinden. Met een scherp oog voor inhoud en proces, met en voor onze klanten. Ons motto is: denken, doen en laten.

Beschrijving: http://innov.m14.mailplus.nl/templates/Test_blinker/images/pix.gif

©2010 inno-V | www.inno-V.nl | 020 423 13 23 | Contact | Twitter |

Beschrijving: http://innov.m14.mailplus.nl/templates/Test_blinker/images/logo.gif


 

Beschrijving: http://innov.m14.mailplus.nl/templates/Test_blinker/images/header_b.gif

Beschrijving: http://innov.m14.mailplus.nl/oe314495508/t9ptGC82GNzPMPK.gif