Terugblik iLab 5 juli 2010 
inno-V, Amsterdam


International Inspiration
for Dutch Innovation 
 
Is het gras bij de buren altijd groener? 

Nederland was een tijd lang een koploper in mobiliteit, met een goed OV-netwerk, hoog fietsgebruik en veel aandacht voor ketenmobiliteit.

De laatste jaren lijkt dat veranderd: reizigersaantallen in het OV stagneren, grote projecten worden te laat en te duur opgeleverd, en ondertussen kijken we verlekkerd naar allerlei innovaties in het buitenland.

Of denken we nu te negatief? Is het ook geen kwestie van ‘het gras bij de buren….’? In deze iLab keken we verder dan de clichés. Hoe komt het nou écht dat innovaties in het buitenland makkelijker tot stand komen? En wat kunnen we er in Nederland mee?

Dat waren de vragen bij de iLab van 5 juli 2010 – International Inspiration for Dutch Innovation. Met ruim 120 deelnemers was het de drukst bezochte iLab ooit.


De iLab werd geopend door Hans Rat, secretaris-generaal van de UITP. Hij daagde ons uit net wat verder te kijken; als we het lef hebben om vol op innovatie in OV in te zetten gaat het lukken om het openbaar vervoergebruik in 2025 te verdubbelen. Dat vergt wel investeringen in OV, maar vooral een cultuuromslag. We moeten daarbij ook de link leggen met andere sectoren, zoals ruimtelijke ordening en deelauto’s. Hans Rat illustreerde dit met een reeks inspirerende voorbeelden van innovatie in OV, van Brussel tot Dubai.

Jarrett Walker nam het stokje over. Jarrett heeft als consultant in Amerika en Australië veel gewerkt aan de inzichtelijkheid van openbaar vervoernetwerken. Hij hield een pleidooi voor een koppeling tussen de opbouw van OV-netwerken en de branding ervan: laat via je branding en communicatie zien welke lijnen snel en frequent rijden! OV moet geen eenheidsworst zijn; differentiatie van de verschillende diensten maakt het juist inzichtelijker en beter bruikbaar.

Daarna vertelde Jean-Luc de Wilde over het succes van de Brusselse stadsvervoerder MIVB/STIB. In het afgelopen decennium heeft MIVB een reizigersgroei van ruim 80% gerealiseerd. Jean-Luc legt uit dat het kwam door een mix aan factoren: van prijsbeleid tot het geven van meer ruimte aan OV in de openbare ruimte. Ook hij had het over een cultuuromslag: streef naar een urban lifestyle waarin niet de auto, maar leefbaarheid, langzaam verkeer en OV centraal staan.

Dit sloot mooi aan bij de laatste plenaire spreker: Marie Magni van de Deense Cycle Embassy. Vol enthousiasme vertelde ze hoe het fietsgebruik in Kopenhagen succesvol gestimuleerd werd. Natuurlijk gaat het daarbij om maatregelen als fietspaden en goede stallingen, maar ook hier is het belangrijk een stedelijke cultuur te creëren waarin fietsgebruik normaal is. Streeft Denemarken Nederland straks voorbij als hét fietsland?



Na deze plenaire sessies gingen we uiteen in een reeks deelsessies. In klein gezelschap gingen we dieper op buitenlandse succesverhalen in. De resultaten werden getwitterd door een inno-V’er .


Jarrett Walker – Hoe duidelijke branding leidt tot betere OV-netwerken

Het draait om communicatie, in NL gebruiken we maar een deel van de beschikbare ‘bandbreedte’
Tweeted by: innoVadviseurs

Marie Magni – Fietsen als onderdeel van een stedelijke cultuur

In Denemarken wordt nagedacht over slimme fietsenrekken die zelf weesfietsen detecteren. Les voor Amsterdam?
Tweeted by: innoVelien

Jean-Luc de Wilde – Groei in stedelijk openbaar vervoer

De toekomst van Brussel is autoarm: flexibel gebruiken van meerdere modaliteiten. Tweeted by: Railzwerver

Didier van de Velde – Weg met aanbesteden – lang leve de vrije markt!

Een betere combinatie van vrije markt en regulering leidt tot betere OV-diensten, volgens Didier.
Tweeted by: Wilko Mol

Sophie Tyler – Mobiliteit georganiseerd door werkgevers

Spitsheffing leidde in Londen tot nieuwe initiatieven in mobiliteit. Inspiratie voor Nederland? Tweeted by: innoVadviseurs

Gerd Probst – Professioneel beprijzen in het OV

Duitsland maakt meer dan Nederland gebruik van slimme tariefstructuren, vooral met abonnementen.
Tweeted by: innoVadviseurs

Fadiah Achmadi – Mobiliteit in "low carbon cities"

50.000 mensen die dagelijks op en neer pendelen leidt niet tot een duurzame stad. Waarom niet in dezelfde stad wonen en werken?
Tweeted by: devrijejongen

Guido Bruggeman – Ambitie als de basis voor succes 

Nederland was ooit een gidsland in OV en mobiliteit. Maar waar is de ambitie gebleven? 
Tweeted by: innoVadviseurs


Tot slot sloot Wijnand Veeneman de iLab af. Hij waarschuwde ervoor dat je buitenlandse voorbeelden niet 1-op-1 kunt kopiëren naar de Nederlandse situaties. Kijk vooral naar de achterliggende oorzaken en probeer die mechanismen op de Nederlandse situatie toe te passen.

Na al deze inspirerende inhoud was iedereen wel toe aan een gezellige borrel met natuurlijk internationale hapjes.



 
Graag tot ziens op een volgende iLab van inno-V!

David, Dave, Didier, Douwe, Eduard, Evelien, Henk, Hester, Lars, Margreet, Martijn, Robert Jan, Sebastiaan, Tjeerd, Wendy en Wilko

 



 
inno-V is een adviesbureau voor slimme mobiliteit. Gespecialiseerd in multimodaal reizen, mobiliteits-management en marktwerking. We maken ons sterk voor betere bereikbaarheid en klantgericht OV door mensen te bewegen en te verbinden. Met een scherp oog voor inhoud en proces, met en voor onze klanten. Ons motto is: denken, doen en laten.
©2010 inno-V | www.inno-V.nl | 020 423 13 23 | Contact