Denken, Doen en Laten

Decentralisatie stoptreinen Limburg officieel

Bekrachtiging decentralisatie spoorlijnenDe decentralisatie van de stoptreinen op het spoor tussen Roermond en Maastricht Randwyck en tussen Heerlen en Sittard is definitief rond. Staatssecretaris Wilma Mansveld van het ministerie van Infrastructuur en Milieu tekende in april een convenant voor deze decentralisatie met Gedeputeerde Patrick van der Broeck. Het besluit is inmiddels formeel bekrachtigd door publicatie in de Staatscourant.

De provincie Limburg was al verantwoordelijk voor de Maaslijn (Roermond-Nijmegen) en Heuvellandlijn (Maastricht-Heerlen-Kerkrade). Daar komen straks de gedecentraliseerde lijnen Roermond-Maastricht Randwyck en Heerlen-Sittard bij. Op dit moment verzorgt de NS nog het treinverkeer op beide lijnen. Na een aanbesteding door de provincie kunnen er straks stoptreinen van een andere vervoerder rijden.NS blijft verantwoordelijk voor het reizigersvervoer met intercity’s.

Wilko Mol: “De decentralisatie van deze twee stoptreindiensten past heel goed bij de ontwikkeling van een integraal OV-netwerk in Limburg, waar bus en trein optimaal met elkaar verbonden zijn. Alle stoptreindiensten in Limburg vallen nu onder de bevoegdheid van de provincie. De twee stoptreindiensten worden opgenomen in de komende 15-jarige bus-trein concessie die nu in voorbereiding is en waarbij inno-V de provincie ook ondersteunt”.

Lees ook het officiële besluit in de Staatscourant.

Terug naar overzicht