Denken, Doen en Laten

iLab 1 oktober 2009: Onder het topje van de IJsberg

Deze iLab was één groot experiment in ons ‘innovatie-laboratorium’. Centraal in dit experiment stond de ijsberg als symbool voor ons denken en doen. Dit gebeurt maar voor een klein deel bewust en rationeel; het topje van de ijsberg dat boven water uitsteekt…

…terwijl het voor een heel groot deel onbewust en intuïtief is. We bogen ons op een verrassende en vernieuwende manier over vragen waar we normaal gesproken zelden bij stil staan, maar die wel het verschil kunnen maken. We gingen op zoek naar de onzichtbare 80% onder de ijsberg en proberen zo het intermenselijke en ongrijpbare expliciet te maken.

Het imago en kwaliteit van het OV kan en moet beter. Velen zijn die mening toegedaan. Als je doorvraagt waar het aan schort en wat je daaraan moet doen lopen de meningen sterk uiteen. Maar kunnen we eigenlijk wel zulke harde uitspraken doen over zoiets ontastbaars als imago of kwaliteit? En hoe verbeter je dat imago of de kwaliteit dan? Politici komen vaak niet verder dan de roep om meer lightrail, betere punctualiteit, hogere frequenties of lagere tarieven. Leidt dit tot een beter imago of kwaliteit, en daarmee het aantrekken van die felbegeerde ‘keuzereiziger’? Of moeten we naar heel andere oplossingen zoeken? iLab zou geen iLab zijn als we niet out of the box op zoek gingen naar antwoorden.

Terug naar overzicht