Denken, Doen en Laten

iLab 15 januari 2009: Eenvoudig innoveren

In deze tijd van ‘hightech’ gaat veel aandacht uit naar de bovenkant van de markt. Dat is in de OVwereld niet anders. De ambitieuze plannen voor rijk uitgeruste stations en transferpunten voorzien van alle hedendaagse technologie buitelen over elkaar heen. Politici zijn trots op hetgeen in hun gebied op straat is gezet en leveranciers zetten graag hun beste beentje voor. Iedereen blij zou je denken. Betrokkenen weten dat de werkelijkheid vaak minder rooskleurig is.

Voor vervoerders die scherp hebben ingeschreven op een concessie voor een beperkt aantal jaren is het nauwelijks mogelijk mee te investeren en te profiteren. Zij zijn al blij als ze de afspraken zonder boetes na kunnen komen. Om over de reiziger nog maar te zwijgen. Zij zijn de gebruikers waar het allemaal om zou moeten gaan. Het imago en de aantrekkingskracht van het OV is allerminst gediend bij deze gang van zaken: De reiziger moet zich maar zien te redden tussen al deze verschillende aanbieders.

Alles draait om vertrouwen. Consequent, goed georganiseerd en frequent OV wekt vertrouwen bij de (potentiële) OV reiziger. Halteplaatsen zijn de visitekaartjes van het OV. Laten we slimmer om gaan met alle belangen die zich nu te vaak vertalen in versnippering en gebrek aan daadkracht.

“Innoveren doe je niet door steeds met hoogstandjes bezig te zijn. Juist een product als het OV is meer gebaat bij goede, betrouwbare voorzieningen aan de basis.” – Evelien Fleskens

Tijdens deze bijeenkomst stonden we daarom stil bij voorbeelden en voerden de discussie aan de hand van stellingen rond dit onderwerp. Uiteindelijk gingen de deelnemers zelf aan de slag en presenteerden aan het eind van de middag hun eigen innovatieve ideeën. Wat de jury daarvan vond is te lezen in het verslag!

Terug naar overzicht