Denken, Doen en Laten

iLab 6 februari 2008: Het managen van megaprojecten

Ten tijde van deze iLab werden na jaren bouwen één voor één diverse megaprojecten opgeleverd. Bij de oplevering van deze megaprojecten hebben zich diverse problemen voorgedaan. Tijdens de bouw schreven de kranten over kostenoverschrijdingen en schuivende opleverdata. Na oplevering van de infrastructuur kon er niet gereden worden omdat er problemen bleken te zijn met beveiliging (Betuweroute, HSL Zuid, spoorverdubbeling Amsterdam Utrecht, Utrechtboog) of met de infrastructuur (RandstadRail). De beheersing van tijd, kosten en kwaliteit en de afstemming tussen infrastructuur en rijdend materieel zijn klaarblijkelijk moeilijk te beheersen. Vaak wordt dat toegeschreven aan de organisatie van het project. Bij de megaprojecten zijn zeer veel partijen betrokken.

Vroeger was dat anders. Toen werden projecten binnen de (vervoers)organisatie bedacht, gepland, begroot, uitgevoerd en gemonitord. Welke sterke kanten van de oude wereld zijn we kwijtgeraakt en hoe kan je die binnen de nieuwe wereld vormgeven? De discussie werd ingeleid door:

  • Wim van Tuijl (ADSE) ging in op de de oldschool benadering van centrale planning en sturing waarbij er een heldere opdrachtgever en eindverantwoordelijke is die het project door een interne partij laat uitvoeren.
  • Wijnand Veeneman (TU Delft/inno-V) ging in op de hedendaagse netwerkaanpak waarbij er veel verschillende partijen in verschillende rollen betrokken zijn en de samenstelling per fase van het project verschilt.

Tijdens de discussie kregen de deelnemers de kans om de voor en nadelen van ieder van deze aanpakken met elkaar te bespreken. Daarbij zochten we de bouwstenen voor de ideale mega projectorganisatie.

Terug naar overzicht