Denken, Doen en Laten

Kleine bus voor kleine kernen

Op 15 april heeft BusVision 2014 plaatsgevonden in het Centraal Museum te Utrecht. Experts en verantwoordelijken op strategisch niveau kwamen hier bij elkaar om kennis en ervaringen uit te wisselen. Daarbij werd een gezamenlijke visie ontwikkeld over het busmaterieel van de toekomst.

 Wilko Mol was een van de sprekers en ging in op pilots met flexibele vervoerssystemen en klein(er) busmaterieel. BusVision 2014 werd georganiseerd door vakblad OVPro.nl.

Het thema van BusVision 2014

Voor het ingaan van OV-concessies in de periode tussen 2020 tot 2030 zal de sector moeten bepalen met welk materieel ze gaat rijden en voor welke busmix ze kiest. Daarbij dienen er keuzes te worden gemaakt die invloed hebben op aspecten zoals duurzaamheid, brandstofverbruik, TCO, comfort, infrastructuur, punctualiteit en frequentie. Keynote spreker Hans Rat (voormalig secretaris-generaal UITP) gaf zijn visie op de toekomst van het busvervoer en plaatste het in internationaal perspectief. Hoe ziet de wereld er over zo’n 10 tot 15 jaar uit? Er hoe zal de wereldbevolking zich dan gaan verplaatsen? Wat betekenen deze internationale ontwikkelingen voor het OV in Nederland? Vervolgens gingen andere sprekers in op specifieke voorbeelden, zoals het nieuwe busmaterieel van de concessie in Utrecht, technologische ontwikkelingen op het gebied van duurzame bussen en brandstof en ICT-oplossingen voor het optimaliseren van de dienstregeling.

Wilko Mol ging in op voorbeelden uit Limburg en Fryslân van ‘kleine bussen voor kleine kernen’. Een samenvatting van zijn bijdrage:

In de provincie Limburg en Fryslân lopen er momenteel pilots met de Wensbus en de Flexbus. De Wensbus is in feite een achtpersoonsbusje dat door dorpen en wijken ingezet kan worden voor een specifieke vervoersbehoefte waarin het reguliere OV nu geen mogelijkheden biedt. De uitkomsten van deze pilots zullen worden gebruikt als input voor de nieuwe concessies vanaf 2016. inno-V is betrokken bij deze initiatieven. Wilko Mol gaf uitleg over deze pilots en de relatie met vraaggestuurd OV en ketenmobiliteit. Hij maakte daarbij de vertaalslag naar het busmaterieel van de toekomst.

Bekijk het de presentaties van BusVision 2014 en het interview met Wilko Mol.

Terug naar overzicht