Denken, Doen en Laten

Inschrijving OV aanbesteding Limburg gestart

Vanaf 26 juni 2014 kunnen openbaar vervoerbedrijven zich inschrijven voor de nieuwe Limburgse openbaar vervoer concessie. De reiziger heeft vanaf 2016 en de daaropvolgende 15 jaar nog maar met één vervoerbedrijf te maken. Zowel stoptreinen, bussen als openbaar vervoer op maat zitten straks bij dezelfde vervoerder. inno-V begeleidt de provincie Limburg procesmatig en inhoudelijk bij de aanbesteding van trein en bus in Limburg.

Door de decentralisatie van alle stoptreindiensten gaat het om een unieke aanbesteding. Hiermee is Limburg verantwoordelijk voor het hele regionale openbaar vervoersysteem. Dit is uniek in Nederland. De NS blijft verantwoordelijk voor het reizigersvervoer met intercity’s.

De looptijd van de nieuwe concessie is 15 jaar en gaat in eind 2016 in en loopt tot eind 2031. Volgens OV-gedeputeerde Patrick van der Broeck draait de nieuwe concessie meer om maatwerk.

“Vanaf 2016 willen we vraag en aanbod nog beter op elkaar laten aansluiten. De concessie is dan ook zo opgebouwd dat op gewijzigde omstandigheden of nieuwe wensen van de reiziger kan worden ingespeeld. Dat betekent ook dat we altijd voldoende capaciteit hebben om alle reizigers te vervoeren. Daarmee behoren dus wachtende reizigers op de perrons langs de Maaslijn tot het verleden.” – Gedeputeerde Van der Broeck

Maaslijn

Vorige week werd duidelijk dat ook de elektrificatie van de Maaslijn, de spoorverbinding tussen Roermond en Nijmegen, wordt opgenomen in de aanbesteding van de nieuwe concessie. Gedeputeerde Patrick van der Broeck benadrukt nog maar eens hoe belangrijk deze stap is.

“Naast het feit dat we met een elektrische Maaslijn de reiziger meer en snellere verbindingen kunnen bieden, geven we hiermee het totale openbaar vervoer in Noord-Limburg een impuls. De Maaslijn kan zeker 15 procent meer reizigers vervoeren. Ook de bussen worden dus belangrijker in de regio, omdat die de Maaslijn van meer reizigers kunnen voorzien. Pure winst voor reiziger, regio en milieu.” – Gedeputeerde Van der Broeck

Ademende concessie

De concessie is zodanig flexibel van opzet dat kan worden gesproken van een ademende concessie. Een ‘Limburgbreed Ontwikkelteam’ vervult hierin een centrale rol. In dit ontwikkelteam zitten naast de vervoerder ook provincie, gemeenten en vertegenwoordigers van de reizigers. Het team werkt nieuwe ontwikkelingen en wensen van de reiziger uit.

Selectie beste inschrijving

Inschrijvingen worden beoordeeld op kwaliteit en extra aanbod die de vervoerders bieden boven op de eisen die gesteld zijn in het Programma van Eisen.

In de aanbesteding wordt een vast bedrag van € 55,5 miljoen per jaar beschikbaar gesteld waarmee de inschrijver moet voldoen aan alle eisen die zijn gesteld en het extra aanbod dat hij daarbovenop doet.

“We prikkelen de inschrijver om binnen het maximale budget meer vervoer en een hogere kwaliteit te leveren doordat hij hier gunningspunten op scoort.” – Gedeputeerde Van der Broeck

“We hebben in samenspraak met provinciale staten, gemeenten, het reizigersoverleg, bedrijfsleven, onderwijsorganisaties, vereniging kleine kernen Limburg, en vele anderen een ambitieus pakket aan eisen en wensen voor het openbaar vervoer neergelegd. We zoeken nu het vervoerbedrijf dat samen met de provincie het openbaar vervoer het beste kan neerzetten en verder ontwikkelen. Een partij die de uitdaging aangaat. Eind dit jaar maken we de selectie.” – Wilko Mol, directeur inno-V

Lees alles over de aanbesteding op limburg.nl/ov2016

 

Terug naar overzicht