Denken, Doen en Laten

OV-klantenbarometer: waardering reiziger stijgt

De waardering van de reizigers voor het regionaal openbaar vervoer is de afgelopen zes jaar nog nooit zo hoog geweest. Het gemiddelde rapportcijfer steeg van een 7,0 in 2007 naar een 7,4 in 2012. In 2011 was dat nog een 7,2. De cijfers staan in de OV-Klantenbarometer 2012 van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV), die mede door inno-V werd uitgevoerd.

Een consortium van I&O Research, p2 projectmanagement en inno-V ondervroeg voor de OV-klantenbarometer 81.634 reizigers op 6000 ritten in 75 concessiegebieden. I&O was hierbij de hoofdaannemer. inno-V ondersteunde I&O inhoudelijk op het gebied van de rittenverzameling, de steekproeftrekking en de planning van de enquêteurs.

De waardering is de afgelopen zes jaar op bijna alle fronten gestegen. Informatie en veiligheid ging van een 7,3 naar een 7,6; rijcomfort van een 7,0 naar een 7,4 en reistijd en doorstroming van een 6,2 naar een 6,8. Alleen de waardering voor de prijs van bus, tram, metro en regionale trein daalde de afgelopen jaren: van een 6,3 in 2007 naar een 6,2 in 2012.

Alle resultaten van de OV-klantenbarometer zijn te vinden op de www.ovklantenbarometer.nl.

Terug naar overzicht