Denken, Doen en Laten

Participatie in Den Haag leidt tot VO’s

Den Haag kent niet een rondweg zoals Amsterdam en Rotterdam die wel kennen. Dat komt vooral door de ligging aan zee. De “Noordwestelijke Hoofdroute” tussen Madurodam en Kijkduin vervult deze functie voor de bewoners van Den Haag. De route kent weinig doorgaand verkeer. Een deel van de route (de Sportlaan) bestaat uit een drukke straat waar de bus op de weg moet halteren, met fietsstroken, langsparkeerplaatsen en uitritten. De Machiel Vrijenhoeklaan is juist erg ruim ingericht waardoor er hard wordt gereden en er moeilijk kan worden overgestoken.

inno-V was in 2014 en 2015 intensief betrokken bij het participatieproces met bewoners uit de wijken langs de route en met andere belangengroeperingen. Tijdens dit proces is samen met de belanghebbenden besproken hoe deze hoofdroute veiliger kon worden, waar oversteken veiliger moest worden, maar waar de reistijd voor het autoverkeer niet mocht verslechteren. Inno-V was penvoerder van het advies.

Het proces heeft geleid tot schetsmatige ontwerpen voor 29 knelpunten langs de route. In februari 2016 start de inspraak voor de reconstructie van twee delen van de Noordwestelijke Hoofdroute, de Machiel Vrijenhoeklaan en de Sportlaan. Het laatste deel richting Madurodam komt later aan bod.

Het rapport van inno-V is hier te downloaden.

Bron illustratie: Gemeente Den Haag

Terug naar overzicht