Denken, Doen en Laten

RegioExpres Arnhem-Doetinchem-Winterswijk

De vraag

De provincie Gelderland wil graag een sneltrein tussen Doetinchem en Arnhem laten rijden, de RegioExpres. Dit wordt een trein die tussen Winterswijk en Doetinchem overal stopt, om vervolgens non-stop door te rijden naar Arnhem Centraal. Ter vervanging komt nog een extra stoptrein tussen Arnhem en Doetinchem, zodat de inwoners van de tussengelegen plaatsen er niet op achteruit zullen gaan. De provincie Gelderland wil weten wat de exploitatiekosten zullen zijn en welke baten het nieuwe exploitatiemodel zal opleveren. Verder is van belang hoeveel treinstellen nodig zijn, en of de provincie in eerste instantie genoeg heeft aan het huidige aantal treinstellen.

De aanpak

Om alle vragen te beantwoorden zijn we aan de slag gegaan met een inhoudelijke vervoerkundige en bedrijfseconomische studie.

  • Eerst hebben we voor de huidige dienstregeling en de dienstregeling met een RegioExpres bepaald hoeveel omlopen er nodig zijn – hoeveel treinen zijn er gelijktijdig onderweg.
  • Vervolgens hebben we reizigerstellingen en prognoses geanalyseerd.
  • Deze prognoses hebben we gebruikt om de reizigers toe te delen aan treinen.
  • Voor elke trein in de ochtendspits hebben we bepaald hoe lang deze moet zijn om alle geprognosticeerde reizigers te vervoeren.
  • Daarna hebben we de kosten en baten van beide exploitatiemodellen berekend. Daaruit rolde een exploitatiesaldo.
  • Tenslotte hebben we gekeken of het met het huidige aantal treinstellen mogelijk is om deze RegioExpres te laten rijden.

Het resultaat

Uit onze studie bleek dat het inderdaad mogelijk is om met het huidige aantal treinstellen de RegioExpres Arnhem-Doetinchem-Winterswijk te laten rijden. Een andere positieve uitkomst van de studie is dat de nieuwe RegioExpres beter in staat is toekomstige groei op te vangen dan de huidige dienstregeling. Daarnaast zorgt de nieuwe verbinding voor een betere bereikbaarheid en leefbaarheid van Doetinchem en het achterland.

De RegioExpres kan op z’n vroegst in 2026 rijden. De Provincie Gelderland, reizigers, gemeenten, ProRail, bedrijven, scholen en vervoerders hebben aangegeven dat zij een sterke behoefte hebben aan minimaal 1x per uur een RegioExpres. Provinciale Staten van Gelderland hebben in 2017 alvast €25 – 30 miljoen gereserveerd. Provincie Gelderland lobbyt nu bij het Rijk voor een substantiële bijdrage. De studie levert daarvoor een degelijke onderbouwing. Na afronding van de verkenning (eind 2021) moet het besluit tot realisatie worden genomen.

 

Terug naar overzicht