Denken, Doen en Laten

Toekomst op het spoor: twee papers en toespraak op slotconferentie

Vanochtend is tijdens de slotconferentie “Toekomst op het spoor” het ESB-Dossier De toekomst op de rails gepubliceerd. Dit vormt het slotstuk van een reeks discussiebijeenkomsten die over meer dan één jaar werden gehouden onder de leiding van ESB en Prof.dr. Bert van Wee (TU Delft) en Prof.dr. Maarten Janssen (Universiteit Wenen), met als doel om de discussies in de sector op een hoger plan te tillen en kennis uit de wetenschap te ontsluiten voor het beleid.

Didier van de Velde (directeur inno-V) heeft twee bijdragen geleverd voor dit dossier:

  • “Europese spoorwetgeving vereist nationale uitwerking”. De huidige NS-concessie geldt tot 2025. Vanuit de EU wordt er aangestuurd op meer concurrentie. Welke ruimte hebben de lidstaten voor marktordening op het spoor? Aan de hand van ervaringen in het buitenland wordt er in de bijdrage geschetst welke keuzes en uitdagingen na 2025 voor Nederland verstandig zijn.
  • “Splitsen trein en spoor leidt tot coördinatieproblemen”. Splitsing van het spoorbedrijf in een vervoers- en infrastructuur-bedrijf wordt vaak als noodzakelijk voor eerlijke concurrentie op het spoor gezien. Aan zo’n splitsing kleven echter ook nadelen en er zijn andere concurrentiegerichte hervormingen. De bijdrage geeft een verkenning van de alternatieven.

Bij de slotconferentie vanochtend gaf Didier, ter inleiding op de verdere discussies, een samenvatting van de randvoorwaarden die uit de Europese regelgeving komen.

Terug naar overzicht