Denken, Doen en Laten

Verrassende uitslag JV Race

En de bestemming is….. Brussel! Vijf teams, vijf modaliteiten en een spannende race vanaf het kantoor van inno-V in Amsterdam naar Brussel en terug. De Jonge Veranderaars organiseerden deze race tussen trein, bus en auto om een discussie te voeren over de sterktes en zwaktes van verschillende (internationale) reismogelijkheden. De #JVRace ontwikkelde zich tot een zenuwslopende wedstrijd, met de auto als winnaar. De grote verrassing én de favoriete modaliteit van alle deelnemers was echter de bus. De trein laat het afweten op de verbinding Amsterdam-Brussel, was de conclusie van de discussie na afloop. De race was live te volgen op Twitter, via #JVRace en lees ook het twitterverslag onderaan deze pagina.

David Kramer van de Jonge Veranderaars: “De aanleiding voor het organiseren van deze reis was het ontbreken van een directe verbinding naar Brussel doordat de Beneluxtrein verdween en dat er is gestopt met de Fyra-treinen. We wilden inzicht geven in welke opties er dit moment zijn overgebleven en wat de kosten zijn en hoe de beleving voor de reiziger daarbij is. We willen hiermee een signaal afgeven naar de sector. We hebben de hogesnelheidslijn, maar als we dit laten liggen dan gaan zeker andere vervoerders onze plek innemen.”

De race

Amsterdam, zaterdagochtend, acht uur. Eén voor één ontvangen de teams de enveloppen met hun vervoermiddel en de voor hen tot dat moment nog onbekende bestemming. De teams reizen met NS Hispeed (Thalys, 1e klas) o.l.v. David Eerdmans, de elektrische Nissan Leaf van Movares, een luxe cabriolet gehuurd via SnappCar, de ‘klassieke’ trein en de commerciële lange-afstandsbus, o.l.v. Eduard Röntgen. De teams moeten niet alleen zo snel mogelijk reizen, maar het vervoermiddel wordt ook beoordeeld op flexibiliteit, milieu, prijs en comfort. Bovendien kunnen de teams bonuspunten verdienen door een aantal cryptisch omschreven plekken in Brussel aan te doen.

Alle teams kregen de opdracht om te twitteren, waardoor een live, interactief verslag van de wedstrijd ontstond. De Jonge Veranderaars zijn enthousiast over de grote belangstelling. “Dit was de leukste activiteit voor niet-deelnemers.” twittert een van de volgers. Ook veel mensen van buiten de sector, waaronder veel techniekstudenten, hebben #JVRace gevolgd.

Dat de Saab cabriolet van SnappCar een goede kans maakte om te winnen, was halverwege de race al duidelijk. Toch moest het team rennen om na het parkeren van de auto als eerste terug bij de onthaalborrel bij inno-V te zijn. Daarmee kaapten ze de laatste bonuspunten voor de neus van het Thalys-team weg. Het team van de ‘gewone’ intercity kwam als laatste binnen, moe van het vele overstappen en een gemiste aansluiting.

Het team met de elektrische auto kwam in Brussel voor een flinke uitdaging te staan. Het gebrek aan werkende en toegankelijke oplaadpalen over de grens zorgen voor een verloren race. Het concept achter elektrisch rijden wordt met name op milieu erg gewaardeerd in de einduitslag, maar vooral de internationale infrastructuur lijkt er nog niet klaar voor. De bus verrast daarentegen positief. De associatie met backpackers gaat niet op; de bussen zijn comfortabel, schoon en heel. De aanwezigheid van stabiele wifi is nog wat twijfelachtig, stopcontacten zijn er in elk geval wel.

Terwijl de ‘gewone’ intercityverbinding tussen Amsterdam en Brussel veel overstappen kent, is de snelle verbinding met de Thalys erg duur en niet flexibel door de verplichte reservering. Bovendien zijn er twijfels of de Thalys de echte topklasse die in de dure eerste klas verwacht mag worden wel haalt; telefoon- en wifi-verbindingen zijn matig in de vele tunnels en de lounge op het station in Amsterdam is in het weekend pas om tien uur open, te laat om er echt gebruik van te kunnen maken.

De auto is nog steeds de winnaar op snelheid en flexibiliteit. Het SnappCar-team wist als enige alle bonusplekken in Brussel te bereiken. De 13 jaar oude Saab verliest echter wat punten op het relatief hoge brandstofverbruik; slecht voor het milieu en voor de portemonnee. Omdat er dit keer vier reizigers waren, zijn de resultaten per persoon wel beter. Als er een nieuwere en zuinigere auto was gehuurd, waren de resultaten nog positiever geweest.

Discussie

In de discussie na de race is niet de auto, maar de bus favoriet bij het merendeel van de deelnemers. Dat ligt deels aan het ontbreken van een goede treinverbinding. Het gat tussen de goedkope, maar slechte verbinding per intercity en de dure, snelle Thalys is te groot.

Jonge Veranderaars-voorzitter Evelien Fleskens is erg enthousiast over het verloop van de dag. “Wat we hoopten komt ook uit: het levert super veel inzichten op over snel, makkelijk en goedkoop reizen naar Brussel. Ik ben in elk geval nieuwsgierig geworden naar de bus!”

De discussie die naar aanleiding van deze race ontstond roept om een vervolg. De inzichten die de deelnemers hebben opgedaan zijn waardevol en geven een impuls aan de motivatie om het reizen per trein van en naar Brussel voor de reiziger te verbeteren. En het enthousiasme dat deze activiteit bij de deelnemers heeft losgemaakt zorgt ervoor dat er nu al ideeën zijn over een jaarlijks terugkerende race.

Er volgt ook nog een videoverslag van de race, houd daarvoor de website en twitter van de Jonge Veranderaars in de gaten.

Over de Jonge Veranderaars

De Jonge Veranderaars is het netwerk voor jonge professionals in de rail- en ov-sector, 10 jaar geleden ontstaan onder aanmoediging van Railforum, een platform voor bedrijven in de railsector. Het netwerk van de Jonge Veranderaars biedt jonge professionals de kans elkaar te ontmoeten, kennis en ervaring uit te wisselen en elkaar te stimuleren om vernieuwend bezig te zijn in de railsector. De Jonge Veranderaars zijn te vinden op www.jongeveranderaars.nl of op Twitter via @JVidee.

 

Terug naar overzicht