Denken, Doen en Laten

Column Wilko Mol in OV-magazine

Denken, Doen en Laten
 

De dag van morgen Ik mocht laatst in Amstelveen deelnemen aan een discussie over de toekomst van het openbaar vervoer. Het thema is actueel: is er in de nieuwe wereld van zelfrijdende voertuigen nog wel plaats voor ov? Visionairs zeggen dat straks iedereen in een bestuurderloze pod zit die op afroep beschikbaar is. Het openbaar […]

lees meer
 

Europees OV: meer vrije markt, betere spelregels

Denken, Doen en Laten
 

Nieuw artikel van Didier van de Velde in Verkeerskunde: Hoe werkt de vrije markt voor openbaar vervoer in Europa en welke trends zijn daarin te ontdekken? Didier van de Velde verkent die in een paper. Hij constateert een groeiende rol voor vrije-marktwerking in het Europese openbaar vervoer maar ook een behoefte aan optimalisatie van de […]

lees meer
 

“Computer says yes”

Denken, Doen en Laten
 

Column Wilko Mol in OV-Magazine Extract: Een paar jaar geleden zag ik een documentaire over de aanleg van een netwerk van hogesnelheidslijnen in China. Het enthousiasme en de betrokkenheid van de Chinese projectmanager spatte van het scherm. Beeldend sprak hij over de spoorlijn als een ijzeren rivier die steden verbindt en mensen nader tot elkaar […]

lees meer
 

Market initiative regimes in public transport in Europe: Recent developments

Denken, Doen en Laten
 

Publication: Van de Velde, D. (2014), “Market initiative regimes in public transport in Europe: Recent developments”, Research in Transportation Economics, 48, 33-40. Abstract: The role played by market initiative regimes in public transport in Europe is growing. Initially limited to Great Britain outside London (1986), a watered down version was implemented in Sweden in 2012, […]

lees meer