Denken, Doen en Laten

Advies ov-verbinding Norfolkterrein Scheveningen: trek tramlijn 17 door

Om de Scheveningse Haven, het Zuiderstrand en het voormalige Norfolkterrein in Scheveningen beter bereikbaar te maken, kan het beste tramlijn 17 worden doorgetrokken. Tot deze conclusie komt het rapport van de adviesgroep die 12 opties onderzocht.

Woningbouw

Voorheen was op het Norfolkterrein een rederij gevestigd, maar in 2006 vertrok het laatste Norfolkschip uit de Scheveningse haven. Nu zijn er plannen om in het gebied een nieuwe woonwijk te realiseren met de bouw van 700 nieuwe woningen. Om deze nieuwe wijk te ontsluiten, is een betere ov-verbinding noodzakelijk. Het gebied is nu slecht bereikbaar.

Het nieuwe tracé

De adviesgroep stelt het volgende tracé voor: via de Westduinweg en de Kranenburgweg naar het Norfolkterrein. Lijn 17 wordt doorgetrokken vanaf de keerlus bij de Statenlaan. Hier moet tevens een overstaphalte gerealiseerd worden met tramlijn 11 en buslijn 22. Het benzinestation dat hier nu staat, zal hiervoor moeten wijken. Op lange termijn (en op korte termijn al op zeer drukke zomerse dagen) is een doortrek van lijn 15 kansrijk. Deze variant biedt als voordeel dat parkeerders al vroeg bij een P+R-terrein aan de rand van de stad kunnen worden opgevangen.

Drie van de twaalf partijen willen nader onderzoek. Zij ondersteunen het advies daarom (nog) niet.

De rol van inno-V bij dit project was: het optreden als onafhankelijk inhoudelijk adviseur ten behoeve van de Adviesgroep. Activiteiten betroffen o.a. het opstellen van afwegingscriteria om de varianten onderling te kunnen vergelijken, het opstellen van een second opinion voor de exploitatiekosten en –opbrengsten. het opstellen van de eindrapportage en het optreden als penvoerder van het advies van de Adviesgroep. inno-V werkte samen met Awareness die bij dit project een rol had als onafhankelijk voorzitter.

Lees verder op de site van Gemeente Den Haag en op de site van Awareness.

Terug naar overzicht