Denken, Doen en Laten

Doorstroming buslijnen rondom de Zuidas in Amsterdam

Voor de Stadsregio Amsterdam heeft inno-V onderzoek gedaan naar de omvang van vertragingen en de mogelijke maatregelen om de doorstroming tussen de De Boelelaan en de oprit van de A10 te verbeteren.

De vraagstelling was als volgt: De doorstroming van het busverkeer tussen station Zuid en de A10 (buslijn 176 en 310) is met name in de avondspits problematisch. inno-V werd gevraagd onderzoek te doen naar de omvang van de doorstromingsknelpunten op dit traject. De congestie blijkt met name plaats te vinden op het stuk vanaf De Boelelaan, via de Amstelveenseweg tot en met de oprit van de A10 (Binnenring).

Het idee leeft om het busverkeer op dit deel over de trambaan te leiden, zodat bussen minder last hebben van het autoverkeer. Bij de studie is ingezoomd op deze maatregel, en zijn de pro’s en con’s van busverkeer via de trambaan zichtbaar gemaakt.

Resultaten:

  • De bussen doen overdag gemiddeld 2,5 minuut langer over het traject dan ’s avonds.
  • In de spits doen de bussen er gemiddeld 5 minuten langer over dan ’s avonds.
  • De afwijkingen in de spits zijn echter groot. Gemiddeld is de vertraging tussen de De Boelelaan en de A10 3 minuten, maar sommige bussen doen er 8 tot zelfs 15 minuten langer over. Gevolg is dat de punctualiteit niet gehaald wordt en dat de reiziger niet weet waar hij aan toe is.

Adviezen:

  • Laat de bus de hele dag over de trambaan rijden. Dat is voor de reiziger duidelijker dan wanneer dit alleen in de spits gebeurt. De bus kan dan stoppen op de halte op de trambaan vlakbij de metro-ingang. Dit is veiliger en overzichtelijker dan nu.
  • De rijtijdwinst wanneer via de trambaan wordt gereden is gemiddeld 3 minuten. Bovendien zullen de uitschieters in de rijtijd verleden tijd zijn, doordat de bus geen hinder meer heeft van het autoverkeer.
  • Zorg op korte termijn voor filedetectie op de oprit van de A10 (binnenring en buitenring). Breek daarbij groen af op de toeleidende wegen zodra het verkeer op de oprit vaststaat. Pas bij voldoende doorstroming op de oprit krijgt dit verkeer weer groen

Verder zijn er een aantal minder grote vertragingsbronnen die aangepakt kunnen worden:

  • Bij de halte op de Strawinskylaan bij station Zuid staat maar één haltepaal en één abri. Daardoor staan alle reizigers bij elkaar op één plek. inno-V adviseert om meerdere abri’s en haltepalen neer te zetten zodat het instapproces minder rommelig verloopt.
  • Onderzoek de noodzaak om te blijven stoppen op de twee minst gebruikte haltes. Dit kan 1 minuut rijtijd schelen.
  • Onderzoek de mogelijkheid van aparte opstelstroken of van langere opstelstroken voor de bus bij de overige verkeerslichten op de route.

 

Terug naar overzicht