Denken, Doen en Laten

Duurzame bereikbaarheid van het NDSM-terrein in Amsterdam Noord

Het NDSM-terrein is een ontwikkellocatie in Amsterdam Noord, aan de oevers van het IJ, op de plek van de vroegere NDSM-werf. inno-V werd gevraagd om de huidige en gewenste modal split en bereikbaarheid van het NDSM-terrein in kaart te brengen, het bedenken en uitwerken van kansrijke mobiliteitsmaatregelen en toetsing bij de stakeholders.  Het is de bedoeling van het NDSM-terrein zowel een duurzaam ingericht en duurzaam bereik¬baar gebied te maken. Bij het Projectbesluit zijn bijvoorbeeld aangescherpte normen gesteld ten aanzien van het aantal parkeerplaatsen in het gebied.

Niet iedereen kan per auto komen, maar dat hoeft ook niet. Het terrein ligt dankzij de pont dichtbij het Centraal Station en de binnenstad, er rijdt een groot aantal bussen vanaf CS en andere OV-knooppunten naar het gebied, en ook met de fiets is het gebied voor Amsterdammers goed bereikbaar. Duurzaamheid en wenselijk reisgedrag komen niet vanzelf aanwaaien. Reden voor het projectbureau Noordwaarts om inno-V opdracht te geven een onderzoek te verrichten hoe die duurzaamheid vormgegeven kan worden, in samenwerking met de stakeholders: huidige huurders, toekomstige huurders, havenmeester, de projectontwikkelaar, de stadsregio en mobiliteitsaanbieders. De twee belangrijkste onderzoeksvragen luidden:

  • Welke vormen van mobiliteit(-smanagement) zijn kansrijk om het NDSM-terrein duurzaam te ontsluiten?
  • Welke maatregelen moeten genomen worden om die kansen te benutten?

De geïnterviewde stakeholders geven de bereikbaarheid van het terrein gemiddeld de volgende rapportcijfers: auto een 8, fiets een 6, OV in spits een 7, OV in dal een 5.

Momenteel komen evenveel reizigers per auto als per pont. De weginfrastructuur op en om het terrein is echter niet toereikend om in de toekomst de auto ongebreideld te faciliteren. Uit modelexercities die de gemeente heeft uitgevoerd blijkt namelijk dat bij ongewijzigd beleid in de spits zware congestie zal ontstaan op de toeleidende wegen. Om het terrein bereikbaar te houden, moet het gebruik van de auto verminderen. Het blijkt dat de pont verreweg de belangrijkste vervoerwijze zal worden.

Volgens diverse groeiscenario’s zal het aantal pontreizigers op korte termijn stijgen met een factor 1,5 en op lange termijn (bij een volledig ontwikkeld NDSM-terrein) met een factor 11. De frequentie moet op lange termijn stijgen met een factor 5, waarbij kleine ponten moeten worden vervangen door grote ponten. Het aantal autoreizigers zal uiteindelijk slechts kunnen stijgen met een factor 4. Een hogere groei is namelijk niet mogelijk vanwege congestie en vanwege het beperkte aantal parkeerplaatsen op het terrein.

Aanbevelingen:

  • Het implementeren van de quick wins, zoals: de pont vaker laten varen, betere informatie over de bereikbaarheid, informatie over de alternatieven van de pont en marketing van het OV.
  • Het introduceren van een mobiliteitsmakelaar die kan helpen bij de verschuiving van de modal split.
  • Zorg ervoor dat de verhuizing van VNU en Hema op mobiliteitsgebied een succes wordt, incl. begeleiding, gedragsverandering en een nameting.
  • Regelmatig monitoren van de telcijfers van de bus en de pont, het gebruik van parkeerplaatsen en de modal split van de werknemers.
  • Zorg voor verwachtingenmanagement. Onderzoek hoe de bus meer in de mindset van de werknemers komt.
  • Het aanbieden van productinformatie aan alle werknemers, bijv. informatie over de dienstregeling, tarieven, verkrijgbaarheid van vervoerbewijzen en/of het aanbieden van reisadviezen op maat.
  • Het verspreiden van de in deze studie opgedane kennis, zodat vergelijkbare ontwikkellocaties en bedrijventerreinen hier hun voordeel mee kunnen doen.

 

Terug naar overzicht