Denken, Doen en Laten

Lijn 100 – Rondje Woensel

interreg en BAPTSBinnen het Europese project ‘Boosting Advanced Public Transport Systems’ (BAPTS) vanuit de gemeente Eindhoven begeleidden inno-V en Muzus een pilot project om het gebruik van regulier openbaar vervoer onder ouderen en mensen met een functiebeperking te stimuleren. Uit het eerder onderzoek is gebleken dat met name binnen deze doelgroepen potentieel ligt om het gebruik van openbaar vervoer te stimuleren. In de huidige situatie maken mensen die moeilijk ter been zijn vaak gebruik van WMO-vervoer. Regulier busvervoer is voor hen minder geschikt. Met deze pilot wilden we leren hoe het openbaar vervoer in Eindhoven aantrekkelijker en toegankelijker gemaakt kan worden voor deze speciale doelgroep. Daarnaast was het doel te bekijken in hoeverre co-creatie, het betrekken van de doelgroep bij de ontwikkeling van de buslijn, kan bijdragen in het optimaal afstemmen van de vervoersdienst op de specifieke wensen en behoeften. Voor de uitvoering van de pilot was gekozen voor stadsdeel Woensel omdat de doelgroep hier goed vertegenwoordigd is.

plaatje busTijdens het project zijn senioren en mensen in een rolstoel uit het stadsdeel Woensel intensief betrokken. Voor en samen met hen hebben we de verschillende elementen van de vervoersdienst gezamenlijk vormgegeven en is er gewerkt aan een oplossing die écht is afgestemd op de doelgroep. Het resultaat: Lijn 100 – Rondje Woensel, een bijzondere en unieke buslijn waarin het sociale karakter en mobiliteit elkaar versterken. Kenmerkend voor de bus zijn de extra voorzieningen zoals een elektrische oprijplaat, een vaste steward die helpt bij in- en uitstappen en een route waarbij de bus een rondje maakt langs alle voor de doelgroep belangrijke locaties in de wijk. Ook was bewust gekozen voor een route die niet het centraal station van Eindhoven aandoet om grote drukte door forensen en scholieren te mijden.

tekeningen inzichtenOm het succes van de bus tijdens het gebruik te meten is gebruik gemaakt van verschillende instrumenten waaronder reizigerstellingen, interviews, enquêtes in de wijk en in de bus. Hieruit kwam een zeer positieve attitude van gebruikers en niet-gebruikers van Lijn 100 naar voren. Dit heeft ons veel geleerd over wat het openbaar vervoer toegankelijker maakt voor ouderen en mensen met een functiebeperking. Zo blijkt snelheid en frequentie voor deze doelgroep minder belangrijk. Wel belangrijk bleken betrouwbaarheid, voldoende tijd voor in- en uitstappen, hulp bij in- en uitstappen en de sociale factoren. Met name dit laatste was een verrassend leerpunt. Zo maakten mensen gebruik van de bus enkel voor de gezelligheid of om een gevoel van eenzaamheid te verminderen. De bus biedt voor hen een combinatie van ontmoeten, ontspannen, een lokaal karakter en mobiliteit.

 

De co-creatie aanpak heeft er voor gezorgd dat de bus in zijn huidige vorm goed aansluit bij de behoeften van de doelgroep. Daarnaast heeft het ertoe geleidt dat de deelnemers van de co-creatie zich ambassadeurs voelden van de bus die zij mede hebben ontwikkeld. Het pilotproject van Lijn 100 heeft geleidt tot een aantal leerpunten voor verbeteringen van het openbaar vervoer in Eindhoven.

‘Door inno-V en Muzus is op een zeer enthousiasmerende wijze samen met de beoogde doelgroep Lijn 100 – Rondje Woensel gecreëerd. Kennis van het werkterrein, goed luisteren naar de doelgroep en een verfrissende aanpak kwamen samen in een succesvol project dat veel leerelementen heeft opgeleverd.’ – Lettie Hoogstra – Beleidsmedewerker Senioren, Gemeente Eindhoven

Bekijk de bouwplaat van de bus die de deelnemers van dit bijzondere project als bedankje kregen. Ook is hierover een paper gepresenteerd op het CVS congres van 2011.

En bekijk hieronder het filmpje over Lijn 100-Rondje Woensel:

Terug naar overzicht