Denken, Doen en Laten

Marketing in allianties

inno-V ondersteunde de provincie Noord-Brabant bij het opzetten van een marketingalliantie tussen provincie, vervoerder en derden. De provincie had in de vorige concessie de ontwikkelfunctie naar zich toegetrokken. In de OV-visie voor de nieuwe concessie stond dat deze naar de vervoerder ging in de vorm van een alliantie tussen provincie en vervoerder (zoals een ontwikkelteam). In de lopende concessie wilde de provincie daar met de vervoerders ervaring mee op doen onder de noemer “marketing in allianties”. inno-V ondersteunde de provincie in proces en inhoud.

De looptijd van de concessies was nog kort, de investeringsbereidheid dus beperkt. Daarom zijn korte, concrete acties gezocht op lijnen en lijnbundels met veel reizigers en potentie. inno-V onderzocht de reizigersstromen zijn, het kaartsoortgebruik en de potentie. Op basis daarvan zijn ideeën voor concrete acties ontwikkeld. De focus lag vooral op de daluren, met name met sociaal-recreatieve doeleinden. Gemeentes en belanghebbenden op de corridors zijn gesproken om gezamenlijk marketingacties te organiseren, zoals de Jaarbeurs en toeristische ondernemingen in de streek Land van Heusden en Altena. Voor de marketingacties heeft inno-V contracten tussen provincie en vervoerders opgesteld, waarin de inspanningsafspraken en de verdeling van kosten, baten en risico’s werden vastgelegd.

Terug naar overzicht