Denken, Doen en Laten

Opzet en stakeholdermanagement Buitendienststelling station Zwolle

Het was de bedoeling om van 14 juli tot 12 augustus 2012 station Zwolle volledig buiten dienst te stellen vanwege de aanleg van een vierde perron, de aansluiting van de sporen op dit nieuwe perron en de realisatie van een bredere reizigerstunnel. Gevolg hiervan zou zijn dat er geen treinen zouden rijden van en naar station Zwolle. NS en ProRail werkten in het najaar van 2011 aan een alternatief vervoersplan voor deze periode en hadden inno-V ingeschakeld voor hulp en advisering ten aanzien van de inhoud, het vervangende vervoer, de planning en het managen van stakeholders. inno-V werkte hierbij samen met Awareness Beleidsmarketing. Zo werd een uitgebreide sessie georganiseerd met vele betrokkenen uit Noord- en Oost-Nederland.

Resultaten van de sessies :

  • Zorg dat de basis op orde is
  • Maak het niet te ingewikkeld
  • Kijk ook naar alternatieve busroutes, zoals via Lelystad
  • Kijk of een snelbusdienst Almelo-Zwolle een optie is
  • Dalfsen: er zijn plannen voor een parkeerterrein en keerlus
  • Zorg voor herkenbaarheid van de bussen (duidelijke nummers of kleuren)
  • Houd rekening met minder validen en reizigers met veel bagage (koffers en fietsen).
  • Zorg voor veraangenaming, zoals gadgets, filmpjes met uitleg, live-muziek en een Zwolle-app.
  • Maak het ook aangenaam voor omwonenden en de overige weggebruikers
  • Beperk de extra reistijd tot maximaal 30 minuten
  • Stimuleer het fietsgebruik op korte treintrajecten

Uiteindelijk is besloten de buitendienststelling niet in deze langdurige vorm uit te voeren, maar uit te smeren over een langere periode en de volledige afsluiting te beperken tot een aantal weekenden.

Meer informatie is te vinden op de website van ProRail

Terug naar overzicht