Denken, Doen en Laten

Participatie en OV-game R-net lijn 197 Gouda – Schoonhoven

Lijn 197 tussen Gouda en Schoonhoven is door het provinciebestuur aangewezen als mogelijke R-netlijn. De provincie Zuid-Holland wilde weten of bewoners en stakeholders hier wel op zitten te wachten. Daarom is aan inno-V gevraagd om de behoeften en wensen van reizigers, bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden rondom deze lijn in kaart te brengen. Op basis van deze inventarisatie kan het budget dat beschikbaar is voor de opwaardering naar een R-netlijn slim en efficiënt ingezet worden, toegespitst op de wensen en behoeften die er zijn. Nevendoel voor de provincie is om meer ervaring op te doen met participatietrajecten en te bezien of het op een dergelijke manier betrekken van de samenleving ook voor andere beleidsvraagstukken inzetbaar is.

Aanpak

inno-V ontwikkelde een aanpak op maat.

1. Samen ontwikkelen met behulp van groepsgesprekken

Om te beginnen zijn 2 groepsgesprekken gevoerd met bewoners, bestemmingen (ondernemers, musea, bedrijventerreinen) en bestuurders. Er is een beperkt aantal mensen benaderd dat uit enthousiasme voor dit onderwerp wilde meedenken. Doel van de groepsgesprekken was het geven van inspiratie vanuit verschillende invalshoeken, dat vervolgens als input voor de OV-game kon dienen. Opvallend was dat bewoners vooral redeneerden vanuit hun mobiliteitsbehoefte en de ‘bestemmingengroep’ nadruk legden op bredere doelen als citymarketing en de bijdrage die OV daaraan kan leveren. Bestuurders koppelden het aan brede beleidsdoelstellingen en begrotingen. Uit die gesprekken kwamen suggesties en ideeën die input waren voor het maken van de OV-game.

2. Op maat gemaakte OV-game

Na groepsgesprekken is een op maat gemaakte OV-game gespeeld met diverse belanghebbenden, zoals scholieren, forenzen, niet-reizigers, buschauffeurs, bestemmingen, ambtenaren en bestuurders. De OV-game als instrument is een kaartspel om keuzes en overwegingen inzichtelijk te maken, gegeven een beperkt budget. Het geeft inzicht aan de opdrachtgever (wat vindt mijn stakeholder belangrijk?) en het geeft inzicht vanuit deelnemers over het thema (hier keuzes in OV: complex, hoge kosten, afhankelijkheden). Dit creëert begrip en draagvlak over de vaak moeilijke afwegingen die de provincie moet maken. De spelvorm zorgt ervoor dat in een goede sfeer en dynamiek het juiste gesprek tot stand komt, en achterliggende keuzes en motivaties boven tafel komen. Het spel kan op diverse niveaus gespeeld worden: van ‘bestuurder tot bestuurder’ en van ‘stropdas tot scholier’, iedereen wordt enthousiast van het spelen van het spel en de daarop volgende discussie. De uitkomsten van de game zijn kwalitatief van aard, maar door ervoor te zorgen dat de spelers een goede afspiegeling zijn van de groepen die je bij de keuzes wilt betrekken, hebben de uitkomsten ook meer dan louter een toevallige waarde. De OV-game is 7 keer met verschillende groepen gespeeld.

Het resultaat

De uitkomsten van de groepsgesprekken en OV-games zijn geanalyseerd en in een ‘praatplaat’ samengevat. Opvallende wensen waren de thuiskomgarantie, gratis terug met de bus en zonnepanelen op halte. Alle betrokkenen waren het erover eens dat als je R-net toepast op lijn 197, je breder moet kijken dan vervoerkundige zaken alleen. Tegelijkertijd heerste ook de tendens ‘als je het doet, doe het dan goed’. Het zit hem in de combinatie van een sterk R-net met alternatieven voor het vervoer van deur naar de halte.

Het project heeft aangetoond dat een vraagstuk om een bepaalde lijn wel of niet tot een R-netlijn op te waarderen vooral te beantwoorden is door uit te gaan van de klantwens. Deze klantwens moet neutraal en onbevangen naar boven gehaald worden. Groepsgesprekken en zeker ook de op maat gemaakte OV-game zijn hiervoor goede tools. Vervolgens is het van belang om ook echt wat te doen met de resultaten, participatie voor de bühne levert meer wrevel op dan glans. Voor lijn 197 was het zeker niet voor de bühne: de provincie gaat aan de slag met de uitrol van R-net op lijn 197 en dan met een brede blik en invulling gevend aan de klantwensen die in het participatietraject naar voren zijn gekomen. De inzichten vanuit bewoners, bestemmingen en bestuurders zijn voor de provincie echt tot leven gekomen. Lees ook hierover op de website van de Provincie Zuid-Holland.

Terug naar overzicht