Denken, Doen en Laten

Procesbegeleiding toekomstbeeld spoorlijn Arnhem-Winterswijk

inno-V heeft voor de Provincie Gelderland procesbegeleiding verricht voor de spoorlijn Arnhem – Doetinchem – Winterswijk. De spoorlijn werd namelijk geplaagd door problemen: de betrouwbaarheid van de dienstregeling liet te wensen over, de capaciteit leek ontoereikend en de sociale veiligheid op de stations was onvoldoende.

Van een aanpak voor de korte termijn naar maatregelen voor de lange termijn

Deze problematiek werd actief aangepakt door een samenwerking van de provincie Gelderland met ProRail, (toenmalig) vervoerder Syntus en omliggende gemeenten. Deze samenwerking was met name gericht op maatregelen voor de korte termijn. De provincie wilde dit veranderen door een gemeenschappelijk beeld te ontwikkelen van de noodzakelijke maatregelen op langere termijn. Deze wens is onder andere gebaseerd op de motie 60 aangenomen door Provinciale Staten en het Gelderse Coalitieakkoord. Een belangrijke voorwaarde hierbij is: het actief betrekken van bestuurders. inno-V heeft de provincie Gelderland hierbij ondersteund met het verrichten van procesbegeleiding en analysewerkzaamheden, gericht op de toekomst van de spoorlijn.

Toepassing van het BOB-principe

De aanpak van inno-V probeerde allereerst de veelvuldigheid aan beschikbare rapporten en onderzoeken te comprimeren tot eenduidige informatie. Hier kon vervolgens het gemeenschappelijke beeld op worden gebaseerd. Alle stakeholders zijn daarna uitgenodigd om gezamenlijk (in een korte tijd) het toekomstbeeld te ontwikkelen. De door inno-V gekozen aanpak is gebaseerd op het BOB-principe: gemeenschappelijke Beeldvorming, Oordeelsvorming en Besluitvorming. Dit vertaalde zich in drie ambtelijke workshops en 2 bestuurlijke sessies, aangevuld met 2 groepssessies met gebruikers van de spoorlijn. Dit alles in een periode van ruim 2 maanden. Achtergrond van deze aanpak is dat een gemeenschappelijk beeld voor de toekomst van de spoorlijn alleen mogelijk is indien er ook een gedeeld beeld is over de waarde en bruikbaarheid van de beschikbare informatie (beeldvorming). Die informatie kan vervolgens open en transparant met elkaar worden geïnterpreteerd en gewaardeerd (oordeelsvorming). Op basis van de gedeelde feiten en conclusies kan gezamenlijk besloten worden welke stappen voor de toekomst worden gezet (besluitvorming). Het proces hiernaartoe zorgde voor draagvlak, samenwerking en kennisuitwisseling. Dit proces kan fungeren als een voorbeeld voor de toekomstbepaling van vergelijkbare spoorlijnen.

Terug naar overzicht