Denken, Doen en Laten

Studiereis Japan

In april 2009 organiseerde inno-V een studiereis voor ProRail, NS en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat waarbij een bezoek is gebracht aan de Kanto-regio (Tokyo) en Kansai-agglomeratie (Osaka/Kyoto).

Het ervaren van de Japanse praktijk bood een prachtige gelegenheid om veel te leren over het realiseren van extreem hoge frequenties in combinatie met het uitvoeren van spoordiensten van hoge kwaliteit en betrouwbaarheid. Door een goede voorbereiding in Nederland, en ter plekke bedrijfsbezoeken en workshops in combinatie met voldoende tijd voor reflectie konden de deelnemers zoveel mogelijk profiteren van de reis en met voldoende inspiratie terugkeren naar Nederland. Enkele belangrijke conclusies die zijn opgesteld na afloop van de reis zijn hieronder weergegeven.

Evolutie versus revolutie

In Japan bereikt men veel aan de hand van een stap voor stap benadering waar kleine verbeteringen jaar-in jaar-uit worden doorgevoerd. Daarbij houdt men de lange termijn ontwikkelingen nauwkeurig in de gaten.

Operational Excellence en het elimineren van alle risico’s vooraf

Japans spoorwegpersoneel kent een hoge mate van klantgerichtheid en veiligheidsdenken en kenmerkt zich door een toewijding op een punctuele dienstaanvang en –uitvoering. In combinatie met de vele maatregelen die gericht zijn op het voorkomen van problemen, zorgt dit voor de uiterst hoge prestaties van Japanse spoorbedrijven.

Weten wat je marges zijn om hoogfrequent rijden mogelijk maken

De Japanse spoorwegen gebruiken niet alle capaciteit die ze ter beschikking hebben, dit terwijl de capaciteit van een tweesporig baanvak in Japan op zich al veel hoger is dan wat in Nederland gebruikelijk is. Dit maakt de robuustheid hoger.

Integraal lijngeoriënteerd sturingsmodel

Er bestaat in Japan een sterke gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor het eindproduct, dwars over alle geledingen van de spoorsector (infrastructuur, materieel, uitvoerend personeel, verkeersleiding). Alle besturing en eventuele bijsturing vindt plaats vanuit éénzelfde ruimte waarbij de medewerkers van de verschillende afdelingen per corridor of lijn gegroepeerd zijn.

 

Terug naar overzicht