Denken, Doen en Laten

Vanzelfsprekend OV, de taal van reisinformatie

In opdracht van en samenwerking met KpVV (en het Ministerie van V&W) hebben we verkend hoe openbaar vervoer meer vanzelfsprekend en eenvoudiger begrijpbaar gemaakt kan worden.

De meest effectieve manier om het openbaar vervoer vanzelf te laten spreken is eenvoudiger taal. Het liefst gewone-mensentaal. De basisinformatie over het openbaar vervoer moet voor iedereen hetzelfde zijn. Wel hebben blinden, slechtzienden, slechthorenden en mensen met een andere beperking extra informatie nodig.

Vanzelfsprekend openbaar vervoer is design for all: begrijpelijke oplossingen zijn vaak simpele oplossingen. Lijnennet en dienstregelingen kunnen meer intuïtief zijn, zodat je bijna als vanzelf weet hoe ze in elkaar steken. Vanzelfsprekende knooppunten wijzen vanzelf de weg. Denk bijvoorbeeld aan hoe je op Schiphol snel en gemakkelijk je weg vindt. Vanzelfsprekende reisinformatie is niet méér maar betere informatie. Anders dan ov-autoriteiten misschien denken zitten veel reizigers helemaal niet te wachten op actuele informatie op elke halte of allerlei technologische snufjes als een ‘OV-TomTom’. Ze willen gewoon geen gedoe. Zo is een lijnennetkaart al een stuk handiger te gebruiken met een stratenregister plus per straat de lijnen die in de buurt komen.

We hebben een aantal bijeenkomsten georganiseerd voor overheden, vervoerders en adviseurs in het vakgebied. Doelstelling van de bijeenkomsten was de deelnemers zich bewust te maken van de nieuwe competenties die de OV-sector nodig heeft. Deze mate van bewustzijn is minimaal nodig om beleid en oplossingen te kunnen (laten) ontwikkelen. Centraal in de verkennende bijeenkomsten stonden dan ook workshops met als thema zelf ervaren, zelf in de huid van de gebruiker en de ontwerper kruipen. Als inspiratiebron hebben we uiteenlopende presentaties geboden over theorie en praktijk.

Het resultaat van dit proces staat beschreven in een publicatie van CROW/KpVV.

Terug naar overzicht