Denken, Doen en Laten

Verduurzaming busvloot airports

Click here for English version.

Schiphol Group wil vergroenen en een duurzame busvloot hoort daarbij. De dieselbussen die passagiers van de gate tot aan het vliegtuig brachten waren aan vervanging toe. Vanwege de korte rijafstanden zijn dieselbussen hier niet optimaal geschikt voor, er is veel slijtage en daardoor zijn de onderhoudskosten hoog. Een uitgelezen kans om aan elektrische bussen te denken. Nadat Schiphol zelf een haalbaarheidsstudie had uitgevoerd kwam zij bij inno-V terecht om zich te laten ondersteunen bij de aanbesteding, bouwbegeleiding en afname. Dit vanwege onze ervaring met elektrische bussen op Schiermonnikoog. Na het Schiphol-project begeleidt inno-V in samenwerking met Grondwerk PM de luchthaven van Brussel bij de aanbesteding, bouwbegeleiding en afname van elektrische bussen. Voorafgaand is door inno-V en Grondwerk een haalbaarheidsstudie voor deze luchthaven uitgevoerd waarbij een technische, financiële en milieukundige vergelijking is gemaakt tussen dieselbussen, gasbussen en elektrische bussen.

De eerste duurzame stappen zette inno-V op het eiland Schiermonnikoog, waar sinds 25 april 2013 met volledig elektrische bussen wordt gereden. inno-V begeleidde deze aanbesteding voor de Provincie Friesland, die daarmee een wereldprimeur had van de eerste aanbesteding van volledig elektrische bussen.

inno-V begeleidde de Schiphol Group met het Programma van Eisen, het bestek en de selectie van partijen die een aanbieding mochten doen. Dit waren zowel Europese als niet-Europese partijen waarvan de inschrijvingen werden beoordeeld op prijs en kwaliteit. Er werd duidelijk dat bij alle partijen in een paar jaar tijd het elektrisch busvervoer een enorme ontwikkeling had doorgemaakt. Het Chinese BYD kwam als winnaar uit de bus.

inno-V begeleidde met Schiphol vervolgens ook de bouw van de 35 bussen (op papier in Nederland en technisch in China) en de eindafname van de bussen op Schiphol. Inmiddels zijn de elektrische bussen naar volle tevredenheid ruim een jaar in operatie op de luchthaven.

Bron: Amsterdam Airport Schiphol via Youtube

In 2015 speelde dezelfde vragen bij Brussels Airport. Ook deze luchthaven wil de busvloot (30 bussen) verduurzamen, maar elektrische bussen waren niet bij voorbaat het uitgangspunt.

Er is door inno-V en Grondwerk een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar diesel, CNG (gas) en elektrische bussen. Emissies zijn vergeleken en er is een financiële studie gedaan naar de Total Cost of Ownership (TCO). Hieruit bleek dat de inzet van elektrische bussen qua emissies gunstig en financieel haalbaar is. Ook technisch is het mogelijk om elektrische bussen in te zetten op Brussel Airport.

Vervolgens is voor Brussels Airport het bestek en het gunningsmodel opgesteld. Er is een Europese aanbesteding gehouden met pre-selectie. Na de pre-selectie bleven er meerdere gegadigden over die een aanbieding mogen doen en dat proces is momenteel bezig. Eind 2016 vindt de gunning plaats, waarna inno-V en Grondwerk Brussels Airport zullen ondersteunen bij de technische bouwbegeleiding en afname.

De markt van elektrische bussen is volop in ontwikkeling, zowel bij Europese als niet-Europese partijen. Er is dan ook een sterke lobby in deze markt. Een groeimarkt waarbinnen inno-V zich heeft ontwikkeld als neutrale partij met kennis van en ervaring met de inhoud, techniek en financiën. We weten wat de opdrachtgever nodig heeft en weten dat te vertalen naar een realistische aanpak. inno-V is neutraal en belangeloos en kan hierdoor opdrachtgevers optimaal ondersteunen bij het maken van gefundeerde en realistische keuzes per project.

Terug naar overzicht