Denken, Doen en Laten

Versnelling tram en bus in Den Haag

De gemeente Den Haag, de Metropoolregio Rotterdam – Den Haag en de HTM hebben de ambitie om de snelheid van het openbaar vervoer te verhogen. Dit past in de wens om het OV aantrekkelijker te maken voor de reiziger. Bovendien werkt dit ook kostenverlagend voor de vervoerder.

Inno-V werd gevraag om op een aantal corridors de huidige snelheden en rijtijden van tram en bus te analyseren en maatregelen ter versnelling te ontwerpen.

  • Wij hebben op drie corridors de huidige snelheden en rijtijden van tram en bus geanalyseerd en bepaald waar de snelheid laag is en waar er veel fluctuaties zijn in de rijtijd. Wat ons opviel is dat voor de tram de prioriteit bij verkeerslichten goed werkt. Voor de bus werkt de prioriteit bij verkeerslichten minder goed: de bus heeft veel last van het overige wegverkeer – met name doordat hij vaker dan de tram mee moet rijden met het overige wegverkeer en vaak geen eigen busbaan heeft.
  • Voor de situaties van tram en bus hebben wij in totaal ruim 90 mogelijke maatregelen gedefinieerd en geprioriteerd. De helft daarvan is kansrijk en op korte termijn realiseerbaar. De maatregelen met prioriteit 1 (quick wins en no regrets) verdienen zichzelf zelfs al binnen 2 jaar terug.

inno-V werkte voor deze studie samen met de bureaus Movin en InVra Plus en met het Smart Mobility Lab van de TU Delft.

Terug naar overzicht