Denken, Doen en Laten

Zuidvleugel OV-Marketingvisie

De Zuidvleugel, een samenwerking van de Stadsregio Rotterdam, het Stadsgewest Haaglanden en de provincie Zuid-Holland, heeft Joep ten Brink in samenwerking met inno-V gevraagd om tot een OV-Marketingvisie voor de Zuidvleugel te komen met een concreet actieplan voor de eerste jaren. Samen met hen hebben we drie interactieve sessies georganiseerd waarin ook alle (uiteindelijk zeven!) vervoerders betrokken zijn. De meeste mensen waren in de eerste sessie van het proces wat sceptisch: “We hebben al vaker processen doorlopen om tot een gezamenlijke OV-Marketingvisie te komen, maar dit heeft niets nieuws opgeleverd en niet tot concreet resultaat geleid.”

“Wat ik bijzonder vond, is dat door te luisteren naar wat mensen te zeggen hebben, je hen iets nieuws kunt laten zien. In de eerste workshop hebben alle deelnemers benoemd wat er zou moeten gebeuren. De reacties daarbij waren ‘dit hebben we al zo vaak gedaan, daar komt niets nieuws uit, hooguit stickers plakken op de bus’. Bij de tweede workshop presenteerden we het uitgebreide verslag van de eerste workshop. Op basis daarvan lieten we zien wat de grootste zwakke schakels zijn waar reizigers tegenaan lopen. Dit creëerde enthousiasme: we gaan iets veranderen!” – Sebastiaan van Kooij

Het resultaat van de eerste sessie liet echter zien, hoeveel nog niet gerealiseerde “open deuren” benoemd zijn. We hebben gezamenlijk aan de hand van alle 10 stappen die een reiziger doorloopt bekeken waar samenwerking op Zuidvleugelniveau de meeste meerwaarde heeft, noodzakelijk is om het nu versnipperde openbaar vervoer beter te positioneren in de markt. Hiermee hebben we een rode draad getrokken door de activiteiten waar alle overheden en vervoerders elkaar moeten vinden en gevonden hebben. Wat aan deze consensus toegevoegd moet worden om alle lopende projecten en nieuwe initiatieven volgens deze visie uit te kunnen voeren, is een regisseur. Deze zal dit jaar in het leven geroepen worden, waarmee de Zuid-vleugel een nieuwe fase in gaat: de weg naar een met de reiziger samenhangend openbaar vervoer product.

Terug naar overzicht