Denken, Doen en Laten

Handreiking wendbare concessie

Corona heeft duidelijk gemaakt dat het ov een cruciale sector die ook bij sterk teruglopende reizigersaantallen zoveel mogelijk in stand moet blijven. Maar het ov was hier niet altijd voldoende voorbereid op dergelijke plotseling wijzigende omstandigheden. In opdracht van DOVA en CROW-KpVV hebben MuConsult, Goudappel, inno-V en Significant Synergy samen een handreiking met maatregelen voor wendbare ov concessies opgesteld. De voorgestelde maatregelen vergroten de mogelijkheden om in te spelen op onverwachte ontwikkelingen en beperken de risico’s die partijen daarbij lopen en maken deze beter beheersbaar.

Voor twee situaties moesten oplossingen worden gevonden om weer tot succesvolle ov-aanbestedingen te komen. In lopende concessies moeten ov-autoriteiten rekening houden met de gevolgen van de coronapandemie op zowel korte als langere termijn (lockdowns, beschikbaar houden van ov, fluctuerende reizigersaantallen, teruglopende opbrengsten). In nieuwe concessies is het zaak om de risico’s voor inschrijvende vervoerders beheersbaarder en overzichtelijker te houden (bijvoorbeeld bij herhaling van dergelijke majeure ontwikkelingen als een pandemie), maar ook om rekening te houden met mogelijke structurele veranderingen in reisgedrag.

In de samenwerking tussen de vier adviesbureaus hebben we vanuit onze expertise met OV-opdrachtgeverschap een brede probleemanalyse gemaakt. In gesprekken met de sector (OV-autoriteiten en vervoerders) hebben we deze aangescherpt, aangevuld en om onderschrijving gevraagd. Ook oplossingsrichtingen hebben wij op deze manier geformuleerd en getoetst.

CROW-Kpvv:

Een van de belangrijkste aanbevelingen uit de handreiking is om de focus op het aanbod bij de start van de concessie te verleggen naar het ontwikkelen van de concessie tijdens de looptijd. Dat laatste principe is nu meer terug te vinden bij de inbestede concessies van de metropoolregio’s. Voor aanbestedingen in het regionale ov is het de kunst om de voordelen van een aanbesteding – een aanbod onder gunningsdruk – te combineren met het ontwikkelen tijdens de concessie. (zie hier het hele nieuwsbericht van CROW-KpVV over dit rapport)

De handreiking voor wendbare ov concessies is hier te downloaden.

Deze handreiking is een vervolg op eerdere rapporten van inno-V (ism AEF) voor CROW-KpVV & DOVA (zie hier het deelrapport en het eindrapport)

Zie ook de webinar die Didier van de Velde over deze rapportenreeks gaf voor de International Conference on Competition and Ownership in Land Passenger Transport (Thredbo Series). 

Terug naar overzicht